Blogging backlash

Blogging might be a hyped strategic tool for organizations, at least for public organizations. I have lifted this conclusion from a paper by Anette Agerdal-Hjermind and Chiara Valentini and used it in my column in the magazine of the Norwegian practitioner organization.

Full reference: Agerdal-Hjermind, A., & Valentini, C. (2015). Blogging as a communication strategy for government agencies: A Danish case study. International Journal of Strategic Communication, 9(4), 293-315. doi:10.1080/1553118x.2015.1025406

Screen Shot 2016-02-11 at 15.57.47

Advertisements

5 thoughts on “Blogging backlash

  1. elisabethnordin

    Dette er ikke nødvendigvis alltid tilfellet, spesielt om virksomheter allerede har popkulturstatus som f.eks. Coca Cola, eller har investorer og stakeholders generelt som er interesserte i å få mere informasjon fra virksomheten. Organisasjoner som er mindre kjent, derimot, kan ha vansker med å få større online tilstedeværelse med en blogg, spesielt om de er basert på mere abstrakte konsepter. Uansett er mere online tilstedeværelse ofte en god måte å hente inn mere business på, og da kan man ikke undervurdere offentlig omdømme. Dermed er flere kyberstrategier en god måte å takle dette på, og en god blogg kan være med på å heve dette tiltaket. Hva som er en “god” strategi på de ulike plattformene, inkludert blogg, og hvordan man vever alt dette sammen i en rød trå kan både variere og potensielt skrive uendelig om.

    Reply
      1. elisabethnordin

        Ser den, men jeg vil argumentere for at det er avhengig på hvor mye midler (økonomisk, tids- og studiemessig) en virksomhet er villig til å bruke på å skape en smart bloggløsning for sitt unikt tilfelle.

        Uansett er det som oftest ikke nokk å kun ha en blogg for virksomhetens suksess- med mindre man kan bruke bloggformatet som informasjons- og knyttepunkt mellom virksomhet og kunde? Dette kan muligens være en mulighet for f.eks. startups som ikke har midler for å betale for gode websider osv.

  2. Øyvind Ihlen Post author

    Spennende. Offentlige instanser sliter nok mer med å etablere dialog. Sjekk Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities. Government Information Quarterly, 29(2), 123-132. doi:10.1016/j.giq.2011.10.001

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s